Wrzesień
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia dziecka | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Idę do przedszkola | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - potrafi przedstawić się imieniem; - poznaje imiona kolegów i koleżanek; - zna otoczenie, w którym przebywa: kąciki tematyczne w sali, łazienka, szatnia; - uczy się zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami; - uczy się odkładania zabawek na wyznaczone, stałe miejsca; - poznaje zasady dotyczące bezpiecznej zabawy w ogrodzie; - uczy się słuchać N. i reagować na polecenia.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania krótkich tekstów literackich; - nazywa przedmioty na obrazku; - ćwiczy ruchome narządy mowy przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - wykonuje ćwiczenia oddechowe: uczy się nabierania powietrza nosem i wydychania ustami.
Aktywność matematyczna: - poznaje podczas zabaw określenia: długi, krótki; - klasyfikuje przedmioty jako należące lub nienależące do wyodrębnianego podzbioru.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - wznosi budowle z drewnianych klocków, tworzy „pociąg” z klocków ustawianych jeden za drugim; - kształci umiejętność tworzenia prostych kompozycji metodą stemplowania.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Do przedszkola idzie maluch; - kształci słuch i poczucie rytmu.
Aktywność ruchowa: - rozwija umiejętność poruszania się w kole wiązanym; - uczy się reagowania w zabawie na sygnały słowne i dźwiękowe.
|
+ + +
+
+
+
+
+ +
+
+
+
+
+
+
+
+
|
+
+
|
Przedszkolaczek
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - uczy się zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami; - uczy się odkładania zabawek na wyznaczone, stałe miejsca; - wdraża się do przestrzegania zasad dotyczących bezpiecznej zabawy w ogrodzie; - uczy się przestrzegania reguł zabawy; - wie, jaki ma znaczek, i rozpoznaje go na sprzętach w sali, łazience, szatni; - rozumie, w jaki sposób znaczki pomagają zachować porządek w przedszkolu; - uczy się słuchać N. i reagować na polecenia; - wdraża się do używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, przepraszam, proszę, dziękuję.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania krótkich tekstów literackich; - rozumie znaczenie wyrazu przedszkolaki; - wiąże opis słowny z przedmiotem; - uczy się wykonywania ćwiczeń ruchomych narządów artykulacyjnych – języka; - wdraża się do zachowywania prawidłowego toru oddechowego.
Aktywność matematyczna: - rozumie określenia: długi, krótki; - poznaje i nazywa części ciała; - poznaje liczebniki od 1 do 3; - liczy w dostępnym zakresie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - zna możliwości wykorzystania piasku w zabawie; - wznosi budowle z drewnianych klocków – zdobywa doświadczenia konstrukcyjne; - kształci umiejętność tworzenia prostych kompozycji geometrycznych z gotowych elementów.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - rozwija poczucie rytmu; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - rozwija umiejętność poruszania się w kole wiązanym; - ilustruje ruchem treść wiersza; - uczysię poruszania w różnych pozycjach bez potrącania innych.
|
+
+
+ +
+
+ +
+
+ + +
+ + + +
+
+
+
+ +
+
+ +
|
+
+
|
Lubimy się bawić
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - uczy się zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami; - uczy się odkładania zabawek na wyznaczone, stałe miejsca; - wdraża się do przestrzegania zasad dotyczących bezpiecznej zabawy w ogrodzie; - uczy się przestrzegania reguł zabawy; - uczy się słuchać N. i reagować na polecenia; - rozpoznaje zabawki przez dotyk.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania krótkich tekstów literackich; - posługuje się nazwami zabawek; - domyśla się treści obrazka odsłanianego fragmentami; - ćwiczy mięśnie narządów mowy przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - wykonuje ćwiczenia oddechowe – nabiera powietrze nosem i wydycha ustami; - ćwiczy podparcie oddechowe.
Aktywność matematyczna: - rozwija umiejętność określania wielkości: wysoki, niski; - rozumie określenia: na, pod, obok, za; - posługuje się określeniami: mały, duży; - kształci umiejętność klasyfikacji ze względu na wielkość; - dostrzega rytmiczny układ zabawek; - układa zabawki w określonym rytmie; - liczy w dostępnym zakresie; - rozwija orientację w schemacie własnego ciała.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - uczy się tworzenia kompozycji z materiału przyrodniczego; - wznosi i nazywa budowle z klocków – zdobywa doświadczenia konstrukcyjne; - kształci umiejętność wykonywania odbitek za pomocą prostych przedmiotów; - doskonali sprawność manualną; - rozwija spostrzegawczość wzrokową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Dom dla lalek; - reaguje ruchem na zmiany tempa; - rozpoznaje dźwięki i nazywa zabawki, które je wydają; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść piosenki, wiersza; - uczy się reagowania w zabawie na sygnały słowne i dźwiękowe. |
+
+
+ + +
+
+ +
+
+
+ + +
+ + + +
+
+
+
+ +
+ + +
+
+ +
|
+
+
+
|
Jestem bezpieczny na ulicy
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - uczy się zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami; - uczy się odkładania zabawek na wyznaczone, stałe miejsca; - wdraża się do przestrzegania zasad dotyczących bezpiecznej zabawy w ogrodzie; - uczy się przestrzegania reguł zabawy; - uczy się słuchać N. i reagować na polecenia; - rozumie wyrażenia: przejście dla pieszych, pasy, sygnalizator świetlny, ścieżka rowerowa; - zna podstawową zasadę bezpiecznego poruszania się na ulicy – pod opieką dorosłych; - zna pracę policjanta – wygląd munduru i akcesoria wykorzystywane w pracy; - zna wybrane znaki drogowe; - wie, co znaczą światła na sygnalizatorze świetlnym.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - określa, co jest przedstawione na obrazku; - ćwiczy mięśnie narządów mowy przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych.
Aktywność matematyczna: - rozpoznaje kształty figur geometrycznych; - oswaja się z nazwami: trójkątny, kwadratowy, okrągły; - klasyfikuje ze względu na kształt; - dostrzega rytmiczny układ znaków drogowych; - układa znaki drogowe w określonym rytmie; - rozwija orientację w schemacie własnego ciała.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - wznosi budowle z klocków – zdobywa doświadczenia konstrukcyjne; - rozwija umiejętność rozpoznawania kolorów; - rozwija spostrzegawczość wzrokową; - doskonali sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Samochody; - kształci umiejętność pobudzenia i hamowania; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozpoznaje dźwięki pojazdów.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija umiejętność poruszania się w kole wiązanym; - uczy się reagowania w zabawie na sygnały słowne i dźwiękowe. |
+
+
+ + +
+
+ +
+
+ +
+ +
+ + + +
+
+ + +
+ + + +
+ +
+
|
+
+
|
Październik
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia dziecka | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Jesienne owoce
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - wdraża się do przestrzegania reguł zabawy; - uczy się słuchać N. i reagować na polecenia; - rozpoznaje i nazywa owoce krajowe; - rozumie, jakie znaczenie dla zdrowia ma jedzenie owoców; - doskonali zmysły smaku i dotyku.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - rozwija zainteresowanie książkami; - posługuje się nazwami owoców i określeniami: słodki, kwaśny; - rozwija umiejętność budowania wypowiedzi zrozumiałej dla otoczenia; - prawidłowo łączy liczebnik z rzeczownikiem; - ćwiczy ruchome narządy mowy (mięśnie policzków, warg, języka).
Aktywność matematyczna: - posługuje się określeniami: duże, małe, najmniejsze; - rozumie określenia:para, mniej, więcej; - rozwija umiejętność określania położenia: wysoko, nisko, wyżej, niżej, najwyżej, najniżej; - klasyfikuje elementy (to owoc, a to nie); - grupuje owoce według rodzajów; - rozwija umiejętność układania elementów w szeregu, dobierania w pary; - tworzy rytmiczny układ elementów według wzoru.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - kształci umiejętność zapełniania kolorem powierzchni ograniczonej linią; - rozwija umiejętność rozpoznawania kolorów; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Małe czerwone jabłuszko; - kształci umiejętność poruszania się w przestrzeni (elementy choreografii i tańca).
Aktywność ruchowa: - rozwija sprawność ruchową; - uczy się prawidłowego chodu na czworakach. |
+ + + +
+
+
+ +
+
+ +
+
+ +
+ + +
+
+
+ + +
+
+
+ +
|
|
Jesienne warzywa | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - wdraża się do przestrzegania reguł zabawy; - uczy się słuchać N. i reagować na polecenia; - rozpoznaje i nazywa warzywa; - wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma jedzenie warzyw; - doskonali zmysły dotyku, węchu i smaku.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - posługuje się nazwami warzyw i określeniami: twarde, miękkie; - wzbogaca słownik przez tworzenie zdrobnień nazw warzyw; - poznaje nazwy zup warzywnych; - wykonuje ćwiczenia artykulacyjne na dźwiękach onomatopeicznych; - usprawnia mięśnie języka; - poszerza wydolność oddechową płuc; - wykonuje ćwiczenia podparcia oddechowego; - utrwala nawyk oddychania prawidłowym torem oddechowym.
Aktywność matematyczna: - różnicuje wielkości: duży, mały,mniejszy, większy; - rozumie określenia: para, mało, dużo, więcej, mniej; - grupuje warzywa według rodzaju; - różnicuje kształty: podłużne, okrągłe; - spostrzega różnice w wielkości i długości warzyw; - tworzy rytmiczny układ według wzoru.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - kształci umiejętność cięcia papieru; - rozwija umiejętność zapełniania kolorem powierzchni ograniczonej linią; - odwzorowuje układ złożony z trzech elementów; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Burak i cebulka; - rozwija umiejętność wykonywania prostego rytmu za pomocą instrumentów perkusyjnych; - uczestniczy w zabawie ruchowej ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - rozwija umiejętność poruszania się w korowodzie; - uczy się biegu parami w zaprzęgach. |
+ + + +
+
+
+
+
+ +
+
+
+
+ + +
+
+ +
+ + +
+ +
+
+
+
|
+ + +
|
Skarby jesieni
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - wdraża się do przestrzegania reguł zabawy; - uczy się słuchać N. i reagować na polecenia; - rozpoznaje i nazywa kasztany, żołędzie, korale jarzębiny; - zna drzewa rosnące w najbliższym otoczeniu: dąb, kasztanowiec, jarzębina; - dostrzega różnice w wyglądzie ich liści; - rozumie wyrazy: pień, gałęzie, liście.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - wypowiada się na temat treści obrazka – buduje wypowiedź zrozumiałą dla otoczenia; - posługuje się nazwami przyrodniczymi: liść, żołądź, kasztanowiec, kasztan, pień, gałęzie, jarzębina; - ćwiczy narządy artykulacyjne na wyrażeniach onomatopeicznych; - utrwala nawyk oddychania prawidłowym torem oddechowym; - uczy się regulowania siły wydechu.
Aktywność matematyczna: - grupuje dary jesieni według rodzajów; - tworzy rytmiczny układ elementów według wzoru; - kształci pojęcia liczb 1, 2 i 3; - doskonali liczenie; - porównuje liczebności zbiorów; - tworzy zbiory równoliczne; - posługuje się określeniami: większy – mniejszy.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - tworzy kompozycję z materiałów przyrodniczych na planie koła; - rozwija umiejętność stemplowania; - układa obrazek z części; - rozwija umiejętność zapełniania kolorem powierzchni ograniczonej linią; - rozwija wyobraźnię przestrzenną; - rozwija spostrzegawczość wzrokową; - doskonali sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Wiatr i kasztany; - rozwija poczucie rytmu; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - uczy się reagowania w zabawie na sygnały słowne i dźwiękowe. |
+ + +
+
+ +
+
+
+
+
+ +
+ + + + +
+
+ + +
+ + +
+ + +
+ +
|
+
+
|
Las jesienią
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - wdraża się do przestrzegania reguł zabawy; - uczy się słuchać N. i reagować na polecenia; - zna zwierzęta leśne: dzik, zając, lis i sarna; - zna grzyby: borowik, kurka, muchomor; - wie, że muchomor jest grzybem niejadalnym; - zna budowę grzyba – nóżka, kapelusz.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - wypowiada się na temat treści obrazka – buduje wypowiedź zrozumiałą dla otoczenia; - posługuje się nazwami grzybów: borowik, kurka, muchomor; - ćwiczy narządy artykulacyjne na wyrażeniach onomatopeicznych; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne: ćwiczy mięśnie warg, pionizuje język; - kształci umiejętność panowania nad głosem i mówienia szeptem.
Aktywność matematyczna: - porządkuje zdarzenia w czasie z użyciem określeń czasowych: na początku, później, na koniec; - układa elementy od najmniejszego do największego; - doskonali liczenie; - posługuje się nazwami liczebników porządkowych; - tworzy rytmiczny układ elementów według wzoru; - posługuje się określeniami: mniej, więcej.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - układa obrazek z gotowych elementów; - lepi z plasteliny – odzwierciedla w formie przestrzennej kształt grzyba; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Grzybek tu, grzybek tam; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść piosenki; - wzmacnia siłę mięśni rąk i nóg. |
+ + + + +
+
+
+
+
+
+
+
+ +
+
+
+ +
+ +
+ +
+ +
|
+
+
|
Listopad
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia dziecka | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Deszcz, deszcz, deszcz...
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - rozwija umiejętność współpracy w grupie; - dostrzega zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesiennej szarugi; - dostrzega kształty, kolory chmur; - wie, co chroni przed deszczem.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - dostrzega humor tekstu literackiego; - rozumie wyrażenie tęczowa parasolka; - wzbogaca słownik o określenia dotyczące wiatru i deszczu; - podejmuje próbę opowiadania historyjki obrazkowej – buduje wypowiedź zrozumiałą dla otoczenia; - ćwiczy aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - różnicuje wielkości: duży – mały; - grupuje elementy według wielkości; - doskonali liczenie; - porównuje liczebności przez dobieranie elementów w pary – posługuje się określeniami: mniej, więcej; - dostrzega i kontynuuje regularności i rytmy; - dostrzega przebieg zdarzeń w czasie – używa określeń: na początku, potem, na końcu.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozpoznaje i nazywa kolory podstawowe; - kształci umiejętność ilustrowania treści prostego opowiadania; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - kształci wyobraźnię twórczą; - rozwija słuch i poczucie rytmu; - rozpoznaje odgłosy zjawisk atmosferycznych; - doskonali koordynację słuchowo-ruchową.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - wzmacnia siłę mięśni rąk i nóg.
|
+
+ + +
+ +
+
+ + +
+
+
+ + + + +
+ +
+ +
+ +
+ + + +
+ +
|
|
Gdy robi się coraz chłodniej
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - rozwija umiejętność współpracy w grupie; - rozumie konieczność dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - rozumie wyrażenie tęczowe kolory; - posługuje się wyrazami: dzień, noc, zapasy; - posługuje się nazwami ubrań i części ciała; - ćwiczy aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne: wargi, język; - wykonuje ćwiczenia podparcia oddechowego; - utrwala nawyk oddychania prawidłowym torem oddechowym.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - dostrzega stałe następstwo dni i nocy; - tworzy rytmiczny układ elementów według wzoru; - dokonuje klasyfikacji ubrań na zimne i ciepłe dni; - grupuje ubrania według rodzajów; - rozumie określenia: długi, krótki, pierwszy, drugi.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija umiejętność modelowania prostych kształtów z masy plastycznej; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - rozwija wyobraźnię ruchową przez zabawę przy muzyce; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - uczy się bezpiecznej zabawy z przyborem. - |
+
+ + +
+
+ + + +
+ + +
+
+ +
+
+ +
+
+
+ +
|
+
+ +
|
Przygotowania zwierząt do zimy
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - rozwija umiejętność współpracy w grupie; - zna nazwy, wygląd oraz zwyczaje: jeża, wiewiórki i niedźwiedzia; - zna ptaki odlatujące do ciepłych krajów – bociany.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - posługuje się nazwami zwierząt: lis, jeż, niedźwiedź; - rozumie wyraz gawra; - wiąże opis słowny z niedźwiedziem, jeżem, wiewiórką; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych.
Aktywność matematyczna: - określa cechy wielkościowe: mały, duży, większy, mniejszy; - porównuje liczebności: tyle samo, więcej, mniej, o 1 więcej, o 1 mniej; - tworzy rytmiczny układ elementów według wzoru; - dobiera obrazki według wielkości – posługuje się określeniami: mały – większy – największy.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - wznosi budowle z klocków – zdobywa doświadczenia konstrukcyjne; - odzwierciedla kształt jeża w formie przestrzennej; - kształci umiejętność przyklejania elementów kompozycji według wskazówek N.; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Zimowy sen jeża; - wykonuje prosty układ ruchowy do piosenki; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija umiejętność poruszania się w kole wiązanym; - uczy się wykonywania ćwiczeń z przyborem. |
+
+ + +
+
+
+
+ +
+
+
+
+
+
+
+
+
+ +
+ + +
+ +
+
|
|
Czyste przedszkolaki
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - rozwija umiejętność współpracy w grupie; - dba o czystość rąk – wykorzystuje zdobyte wiadomości w praktycznym działaniu: etapy mycia rąk, wycieranie rąk we własny ręcznik; - rozumie znaczenie zabiegów higienicznych dla zdrowia.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - posługuje się nazwami przyborów toaletowych; - wiąże opis słowny z przedmiotem; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - dostrzega następstwo czasu – używa określeń: na początku, potem, na końcu; - klasyfikuje obiekty na przybory do mycia się i inne; - różnicuje wielkości: duży, mały.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - doskonali umiejętność posługiwania się narzędziami rysunkowymi i malarskimi; - dobiera w pary przedmioty funkcjonalnie ze sobą powiązane; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - kształci poczucie rytmu; - rozwija wyobraźnię muzyczną; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - obserwuje i naśladuje ruchy ciała drugiej osoby; - rozwija umiejętność poruszania się w kole wiązanym; - wzmacnia mięśnie rąk i nóg.
|
+
+ + +
+
+
+ + +
+ +
+
+
+
+
+ +
+ + +
+ +
+
+
|
|
Grudzień
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia dziecka | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Gdy odwiedzi nas Święty Mikołaj
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - pokonuje nieśmiałość w czasie występów na forum grupy; - dba o porządek w najbliższym otoczeniu; - zna zwyczaje mikołajkowe; - rozwija zmysł dotyku.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - wiąże opis słowny z osobą Mikołaja; - posługuje się nazwami części ciała, stroju Mikołaja, zabawek; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - doskonali liczenie; - posługuje się określeniami: mały, mniejszy, najmniejszy, duży, większy, największy; - porządkuje obiekty w sekwencje rosnące lub malejące.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - uczy się poprawnie trzymać kredkę; - stara się estetycznie wykonać pracę plastyczną; - rozwija umiejętność modelowania prostych kształtów z masy plastycznej; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Co przyniesie Mikołaj; - rozróżnia natężenie dźwięku: cicho – głośno; - gra na instrumencie perkusyjnym – janczary; - podejmuje próby śpiewu w duecie lub solo.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija koordynację słuchowo-ruchową; - dokładnie wykonuje zadania ruchowe; - kształci płynność ruchów.
|
+
+ +
+ + +
+
+ + +
+
+ + +
+
+ + +
+ + +
+ + + +
+ + + +
|
|
Coraz więcej umiem
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - rozumie związek między sposobem ubierania się a temperaturą otoczenia; - zna kolejność wkładania ubrań; - zna zasady właściwego zachowania się przy stole.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - posługuje się nazwami ubrań, butów; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - rozwija wydolność oddechową; - nabiera nawyku oddychania prawidłowym torem oddechowym.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - grupuje przedmioty ze względu na ich wielkość; - grupuje obiekty w sensowny sposób (to nakrycie stołowe, a to nie); - doskonali liczenie; - posługuje się nazwami liczebników głównych i porządkowych w zakresie 3; - odwzorowuje 1 do 1; - rozumie określenie tyle samo.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - wznosi budowle z klocków – zdobywa doświadczenia konstrukcyjne; - rozwija umiejętność tworzenia kompozycji na planie koła; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Małe rączki, małe nóżki; - dostrzega różnice tempa: szybko – wolno; - dostrzega różnice dynamiki: cicho – głośno.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija ogólną sprawność ruchową. |
+
+ +
+ +
+
+ + +
+ +
+
+ +
+ +
+
+
+ + +
+ + +
+ +
|
+ +
|
Święta tuż, tuż
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - wie, jakie święta się zbliżają; - poznaje tradycje związanie ze świętami Bożego Narodzenia; - współdziała z N. i kolegami w ubieraniu choinki i dekorowaniu sali świątecznymi ozdobami; - zna choinkę – drzewo iglaste; - rozumie znaczenie wody w życiu roślin; - rozwija zmysł węchu i dotyku.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - rozumie określenia: błyszczący, kruchy, delikatny; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne: wargi, język; - wykonuje ćwiczenia podparcia oddechowego; - utrwala nawyk oddychania prawidłowym torem oddechowym.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - różnicuje wielkości: duży – mały; - rozumie określenia: na górze – wysoko i na dole – nisko; - dostrzega, odwzorowuje i kontynuuje regularności i rytmy; - porównuje długości: krótki – długi.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - wykonuje ozdoby świąteczne do dekoracji sali; - rozwija umiejętność prawidłowego posługiwania się klejem; - utrwala znajomość kolorów; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Stoi tu choinka; - wykonuje prosty układ ruchowy do piosenki; - rozwija spostrzegawczość słuchową; - słucha kolęd; - śpiewa znane kolędy.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija wyobraźnię ruchową; - rozwija sprawność i zwinność. |
+
+ +
+
+ + +
+
+ +
+
+ + +
+
+
+ +
+ + + +
+ + + + +
+ + +
|
+ +
|
Zawitała do nas zima
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - wiąże zmiany zachodzące w przyrodzie z aktualną porą roku.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - interesuje się książkami; - rozumie zwroty: unoszą do góry, opadają na dół, wirują wkoło; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - utrwala prawidłowe nawyki oddechowe; - wydłuża fazę wydechu.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - rozumie określenia: największy, najmniejszy, w koszu, poza koszem, lekki, lżejszy, ciężki, cięższy; - grupuje obiekty na lekkie i ciężkie; - doskonali liczenie; - porównuje liczebności zbiorów przez dobieranie elementów w pary; - rozumie określenie tyle samo.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - nabywa odwagi w malowaniu palcem; - rozwija ekspresję twórczą; - poznaje właściwości śniegu; - układa obrazek z części; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - uczestniczy w zabawie do muzyki symfonicznej P. Czajkowskiego; - rozwija spostrzegawczość słuchową; - doskonali poczucie rytmu; - gra na instrumencie perkusyjnym – bębenku.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - wzmacnia siłę mięśni rąk i nóg.
|
+
+
+
+ + +
+
+ +
+ + +
+
+ + + + + + +
+
+ + +
+ +
|
+ +
|
Styczeń
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia dziecka | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Mroźna zima
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - dostrzega zmiany zachodzące zimą w krajobrazie; - dostrzega zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy; - rozumie konieczność ciepłego ubierania się w zimie; - zna niebezpieczeństwo związane ze spadającymi z dachów soplami.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - rozumie wyrażenie lodowe sople; - wzbogaca słownik o określenia śniegu: zimny, twardy, śliski; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne: policzki, wargi, mięśnie języka (w szczególności apeksu); - wykonuje ćwiczenia pionizujące język.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - rozumie określenie para; - doskonali umiejętność przeliczania palców; - posługuje się nazwami liczebników głównych i porządkowych; - posługuje się określeniem tyle samo.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija ekspresję twórczą; - rozwija umiejętność tworzenia abstrakcyjnych form; - wznosi budowle z klocków – zdobywa doświadczenia konstrukcyjne; - układa obrazek z części; - poznaje właściwości lodu na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Tupu-tup po śniegu; - doskonali poczucie rytmu; - wykonuje prosty układ ruchowy do piosenki.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija ogólną sprawność i zwinność. |
+
+
+
+
+
+
+ + +
+ + + +
+
+ +
+
+ +
+ + +
+ + +
+ +
|
+
+
|
Zimą pamiętamy o ptakach
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - rozumie potrzebę dokarmiania ptaków w zimie; - rozpoznaje ptaki, nazywa je i wie, czym się odżywiają: wróbel, sikora, gołąb; - poszerza wiedzę przyrodniczą o nazwy i wygląd sikor: bogatka, uboga; - obserwuje ptaki w karmniku.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - wypowiada się na temat treści obrazka – buduje wypowiedź zrozumiałą dla otoczenia; - posługuje się nazwami ptaków: wróbel, gołąb, sikora; - określa różnice i podobieństwa w wyglądzie sikor: bogatki i ubogiej; - wiąże opis słowny z karmnikiem; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - usprawnia i wzmacnia mięśnie okrężne warg; - ćwiczy środkową i tylną część języka; - utrwala nawyk oddychania prawidłowym torem oddechowym; - wydłuża fazę wydechu.
Aktywność matematyczna: - różnicuje wielkości: duży – mały; - rozumie określenia: w, obok; - liczy w dostępnym zakresie; - rozwiązuje bardzo proste zadania z treścią wymagające dodawania i odejmowania; - ustala kolejność wydarzeń w czasie – używa określeń: na początku, potem, na koniec; - wyodrębnia z mozaiki geometrycznej figury o określonym kształcie: prostokąty, trójkąty.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija wrażliwość na różnorodność faktur i materiałów; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Głodny wróbelek; - dostrzega różnice w dynamice; - rozwija umiejętność pobudzenia i hamowania; - rozpoznaje głosy ptaków.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija ogólną sprawność fizyczną.
|
+
+ +
+
+
+
+
+
+
+ +
+ + + +
+
+
+
+ + +
+ + + +
+ +
|
+
+
+
|
Kochana Babciu! Kochany Dziadku!
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - pokonuje nieśmiałość przy występach na forum grupy; - zna imiona babci i dziadka; - określa stosunki łączące dziadków z rodzicami; - dostrzega ważną rolę dziadków w życiu dzieci; - darzy babcię i dziadka szacunkiem, jest do nich przywiązane; - uczy się przez zabawę życzliwych zachowań wobec bliskich osób; - odbiera i rozumie treści przekazywane przez mimikę.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - buduje wypowiedź zrozumiałą dla otoczenia; - zna sposób składania życzeń w formie wierszyka; - wykonuje ćwiczenia artykulatorów: usprawnia wargi i policzki, pionizuje język; - utrwala prawidłowy tor oddechowy.
Aktywność matematyczna: - rozpoznaje i nazywa kształty geometryczne; - doskonali liczenie; - wyodrębnia z mozaiki geometrycznej figury w kształcie koła i prostokąta.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - kształci umiejętność zdobienia przedmiotów; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Babciu, droga babciu; - doskonali poczucie rytmu; - rozróżnia dźwięki ciche i głośne; - gra na instrumencie perkusyjnym – bębenek; - rozwija spostrzegawczość słuchową.
Aktywność ruchowa: - rozwija ogólną sprawność fizyczną.
|
+
+
+ + + +
+
+
+
+ +
+ + +
+ + + +
+ + + + +
+
|
+
+
|
Pani kucharka
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - uważnie słucha i wykonuje polecenia N.; - zna pracę kucharki; - wie, jakie narzędzia i przybory są potrzebne do wykonywania tego zawodu; - zna wyposażenie kuchni: kuchenka, lodówka, piekarnik itp.
Aktywność językowa: - rozwija umiejętność słuchania tekstów literackich; - dostrzega humor tekstu literackiego; - wypowiada się na temat treści obrazka; - nabywa umiejętności formułowania wypowiedzi poprawnych gramatycznie; - posługuje się nazwami narzędzi kuchennych; - nazywa urządzenia elektryczne i określa, do czego służą; - podejmuje próbę określania różnic i podobieństw garnka i rondla; - rozumie wyrażenie łakomy kotek; - wzbogaca słownik przez tworzenie zdrobnień od nazw narzędzi kuchennych; - usprawnia ruchome narządy mowy – wargi, język, policzki; pionizuje język; - poszerza wydolność oddechową płuc; - utrwala nawyk oddychania prawidłowym torem oddechowym; - wydłuża fazę wydechu.
Aktywność matematyczna: - rozumie określenia: na, za, obok; - kształci umiejętność klasyfikacji według wielkości; - określa cechy wielkościowe: mała, mniejsza, najmniejsza, duża, większa, największa, ta mniejsza od tej i większa od tej; - porządkuje obiekty według wielkości od najmniejszego do największego; - doskonali liczenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - doskonali umiejętność stemplowania różnymi materiałami; - rozwija wrażliwość na różnorodność faktur; - doskonali umiejętność lepienia z plasteliny; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - gra w kuchennej orkiestrze–używa drewnianej łyżki i pokrywki; - rozwija poczucie rytmu; - różnicuje zmianę tempa: szybko – wolno; - rozpoznaje dźwięki dochodzące z kuchni.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija ogólną sprawność fizyczną.
|
+
+ + +
+
+
+ + +
+ +
+
+ +
+ +
+
+
+
+
+ + + + +
+
+ + +
+ +
|
+
+ +
+
|
Luty
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia dziecka | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Karnawałowe zabawy
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zachowuje porządek w najbliższym otoczeniu; - przestrzega reguł zabawy; - uważnie słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - uczestniczy w dekorowaniu sali.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - posługuje się nazwami strojów balowych, kolorów podstawowych; - rozumie wyrazy: karnawał, girlanda, serpentyna; - ćwiczy ruchome narządy mowy przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy.
Aktywność matematyczna: - rozumie wyrażenia: w górę, na dół; - doskonali liczenie w dostępnym zakresie; - klasyfikuje balony według koloru; - rozumie określenia: duży, mały.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - lepi z plasteliny elementy ozdobne; - kształtuje umiejętność przyklejania sypkich materiałów; - tworzy ozdobną kompozycję z gotowych elementów; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Poleczka; - wykonuje układ ruchowy do piosenki; - rozwija koordynację słuchowo-ruchową.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - wdraża się do umiejętnego poruszania się w kole wiązanym; - rozwija ogólną sprawność fizyczną. |
+ + +
+
+
+
+
+
+ + + +
+ +
+
+ + +
+ + +
+ +
+
|
+
|
Idziemy do fryzjera
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zachowuje porządek w najbliższym otoczeniu; - przestrzega reguł zabawy; - uważnie słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - zna pracę fryzjera – czynności, jakie wykonuje, i narzędzia pracy; - pokonuje lęk przed wizytą u fryzjera; - dostrzega różnorodność fryzur; - wdraża się do dbania o włosy; - odzwierciedla w zabawie wiadomości zdobyte na zajęciach; - w zabawie tematycznej przyjmuje role: fryzjer – klient.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - domyśla się treści obrazka odsłanianego fragmentami; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - rozumie wyraz fryzura; - posługuje się nazwami przyborów fryzjerskich; - nazywa czynności wykonywane przez fryzjera; - usprawnia narządy artykulacyjne na wyrażeniach onomatopeicznych; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy; - wydłuża fazę wydechu.
Aktywność matematyczna: - grupuje akcesoria do włosów według rodzajów; - używa liczebników głównych i porządkowych w zakresie 1–3; - rozumie określenia czasowe: na początku, potem, na końcu; - układa obrazki zgodnie z chronologią wydarzeń; - wyznacza sumy w zadaniach inscenizowanych; - doskonali liczenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija umiejętność różnicowania kresek; - poprawnie trzyma narzędzie rysunkowe – pastele; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - rozwija poczucie rytmu; - doskonali spostrzegawczość słuchową – kojarzy dźwięk z przedmiotem.
Aktywność ruchowa: - umiejętnie porusza się w kole wiązanym; - reaguje w zabawach na sygnały słuchowe.
|
+ + +
+
+ + + +
+
+
+
+ + + + +
+ +
+
+ + +
+ +
+ + +
+ +
+ +
|
+ +
|
Zimą jest wesoło!
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zachowuje porządek w najbliższym otoczeniu; - przestrzega reguł zabawy; - uważnie słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - wie, jak można aktywnie spędzać czas na powietrzu w zimie; - zna zasady bezpiecznej zabawy na sankach; - dostrzega sytuacje zagrażające bezpieczeństwu w czasie zabaw zimowych; - poznaje zimowe dyscypliny sportowe; - dostrzega różnice w krajobrazie, sposobie ubierania i zabawach latem i zimą; - rozumie konieczność dobierania ubrania do temperatury.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - posługuje się nazwami zimowego sprzętu sportowego: sanki, narty, łyżwy; - wzbogaca słownik o nazwy dyscyplin sportowych; - ćwiczy mięśnie narządów mowy przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych.
Aktywność matematyczna: - wyodrębnia spośród różnorodnych obrazków te, które związane są z zimą; - doskonali liczenie; - rozumie określenie para; - posługuje się nazwami pór roku oraz dostrzega ich następstwo; - rozumie wyrażenie jedno za drugim.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - poznaje właściwości śniegu; - rozwija umiejętność konstruowania prostych zabawek; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Tupu-tup po śniegu; - kształci umiejętności wokalne; - rozwija poczucie rytmu.
Aktywność ruchowa: - rozwija koordynację ruchową; - wzmacnia odporność fizyczną. |
+ + +
+
+
+
+
+
+ +
+
+
+ + +
+
+ +
+ + +
+ + +
+ +
|
+
+
+
|
Poznajemy różne sklepy
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zachowuje porządek w najbliższym otoczeniu; - przestrzega reguł zabawy; - uważnie słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - dostrzega różnorodność sklepów i ich specyfikę; - zna zasady kulturalnego zachowania się w sklepie.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - kojarzy nazwę sklepu z artykułami, które można w nim kupić; - posługuje się nazwami sklepów i artykułów, które można w nich kupić; - usprawnia język – szczególnie jego przednią część.
Aktywność matematyczna: - rozumie wyrażenia: półka górna, półka dolna, półka środkowa; - grupuje elementy według rodzajów; - poznaje polskie środki płatnicze; - rozumie sens kupna, sprzedaży i płacenia; - doskonali liczenie; - posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - wznosi budowle z klocków – poszerza doświadczenia konstrukcyjne; - rozwija umiejętność modelowania prostych kształtów z masy plastycznej; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Idziemy na zakupy; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozpoznaje dźwięki instrumentów perkusyjnych: tamburyna, trójkąta, grzechotki; - doskonali szybką reakcję na sygnał słuchowy.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść piosenki; - reaguje w zabawie na sygnały słowne i dźwiękowe; - rozwija ogólną sprawność ruchową. |
+ + +
+ +
+
+ +
+
+
+
+ +
+ +
+
+
+ + +
+ + + + +
+ +
+
|
+
|
Marzec
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia dziecka | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Zakładamy zielony kącik | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega reguł zabawy; - uważnie słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - szanuje wytwory pracy kolegów i koleżanek; - uczy się zgodnej współpracy w zespole; - wykonuje czynności konieczne do posadzenia cebuli; - wie, czego roślina potrzebuje do wzrostu; - wdraża się do dbania o rośliny w kąciku; - wie, że krokusy wyrastają z cebulek; - rozumie znaczenie jedzenia szczypiorku dla zdrowia; - pokonuje niechęć do jedzenia szczypiorku.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - posługuje się wyrazami: cebula, szczypiorek; - wzmacnia język i mięsień okrężny warg; - poszerza wydolność oddechową; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy; - wydłuża fazę wydechu.
Aktywność matematyczna: - doskonali liczenie; - rozdziela elementy na dwie równe części; - rozumie określenie tyle samo; - tworzy rytmiczny układ elementów według wzoru; - grupuje elementy według kolorów.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija umiejętność mieszania kolorów; - prawidłowo trzyma narzędzie malarskie – pędzelek; - rysuje na dowolny temat – rozwija wyobraźnię i pomysłowość; - składa obrazek z części; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Burak i cebulka; - rozwija wyobraźnię muzyczną; - doskonali poczucie rytmu; - rozwija umiejętność wyrażania emocji przez ruch i muzykę (elementy muzykoterapii).
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija koordynację ruchową; - rozwija ogólną sprawność i zwinność. |
+ +
+ + +
+ + + +
+
+
+ + + +
+ + + +
+
+ +
+
+ + + +
+ + + +
+ + +
|
+
+
|
Idzie wiosna | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - uważnie słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w okresie przedwiośnia; - dostrzega zjawiska atmosferyczne występujące w okresie przedwiośnia; - rozumie konieczność dostosowania ubrania do temperatury; - rozumie treści przekazywane przez symbole zjawisk atmosferycznych; - zna ptaka przylatującego wiosną – skowronka; - rozwija zmysł dotyku.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - wiąże opis słowny z treścią obrazka; - posługuje się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg; - rozumie wyrazy: ciepło, zimno, gniazdo; - rozumie wyrażenie marcowa pogoda; - wykonuje ćwiczenia pionizujące język; - ćwiczy mięśnie mimiczne.
Aktywność matematyczna: - rozpoznaje i nazywa pory roku na obrazkach; - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - tworzy rytmiczny układ według wzoru.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija umiejętność tworzenia prostych zabawek; - koloruje przestrzeń ograniczoną konturem; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - reaguje w zabawie na sygnał dźwiękowy; - rozpoznaje dźwięki instrumentów perkusyjnych: bębenka, trójkąta, grzechotki, tamburyna; - doskonali umiejętność gry na instrumencie perkusyjnym – bębenek; - rozróżnia natężenia dźwięku: cicho – głośno; - rozpoznaje melodie znanych piosenek.
Aktywność ruchowa: - reaguje ruchem na zmianę tempa: szybko – wolno; - rozwija sprawność i zwinność ruchową. |
+
+
+
+
+
+
+ +
+
+ + +
+ +
+ + +
+
+ + + +
+ +
+
+ +
+
+
|
+ +
|
Pani Wiosna | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - uważnie słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - dostrzega pierwsze przejawy wiosny w najbliższym otoczeniu; - wiąże zmiany zachodzące w przyrodzie z aktualną porą roku; - zna kwiaty kwitnące wczesną wiosną: przebiśnieg, krokus, fiołek; - zna części rośliny: łodyga, liść, kwiat.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - poznaje wieloznaczność wyrazu kotki; - rozumie określenia: puszysty, miękki, oraz wyrazy: łodyga, liść, kwiat; - wiąże opis słowny z pączkami na gałązkach; - ćwiczy narządy artykulacyjne na wyrażeniach onomatopeicznych; - modeluje natężenie głosu: cicho – głośno.
Aktywność matematyczna: - kształci umiejętność przeliczania; - posługuje się nazwami liczebników głównych; - porównuje liczebności zbiorów; - kształci pojęcia sumy i różnicy; - rozumie określenia: środek, dookoła.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - tworzy obrazek z gotowych elementów według wzoru; - rozwija umiejętność tworzenia grupowych kompozycji na planie koła; - umiejętnie lepi z plasteliny; - rozwija spostrzegawczość wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Przyszła do nas wiosna; - rozwija poczucie rytmu; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozwija umiejętność gry na instrumentach perkusyjnych: klawesy, pudełka akustyczne, bębenki, trójkąty; - rozpoznaje i nazywa dźwięki dochodzące z otoczenia.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - reaguje w zabawie na sygnały słowne i dźwiękowe; - wzmacnia mięśnie rąk i nóg. |
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+ +
+
+ + + + +
+
+
+ + + +
+ + + +
+
+ +
+
|
+
|
Nasi ulubieńcy
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - uważnie słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - przestrzega reguł gry; - nabywa umiejętności radzenia sobie z przegraną; - rozpoznaje i nazywa zwierzęta domowe; - rozumie potrzebę opiekowania się zwierzętami; - poszerza wiedzę przyrodniczą o nazwy ryb akwariowych: gupik, neonek, welon, paletka; - poznaje wyposażenie klatki papugi; - zna pracę weterynarza.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - poprawnie łączy liczebnik z rzeczownikiem; - posługuje się nazwami psich akcesoriów; - rozumie wyraz akwarium; - posługuje się nazwami zwierząt domowych; - ćwiczy narządy artykulacyjne na wyrażeniach onomatopeicznych; - modeluje natężenie głosu: cicho – głośno; - usprawnia czubek języka.
Aktywność matematyczna: - różnicuje wielkości: mały, większy, największy oraz duży, mniejszy, najmniejszy; - rozumie określenie obok; - liczy w dostępnym zakresie; - porównuje liczebności zbiorów: mniej – więcej; - rozwija umiejętność wyznaczania sumy i różnicy liczb.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija umiejętność tworzenia kompozycji techniką stemplowania dłońmi; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozwija poczucie rytmu; - reaguje na zmianę tempa: wolno – szybko oraz dynamiki: cicho – głośno; - rozwija spostrzegawczość słuchową – rozpoznaje głosy zwierząt domowych.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - doskonali koordynację ruchową; - rozwija ogólną sprawność ruchową. |
+
+ + + + +
+ +
+
+ + + + + +
+
+
+ + + +
+
+ + +
+ + +
+
+ + +
|
+
+
|
Kwiecień
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia dziecka | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Wielkanoc
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - zna zwyczaje związane z Wielkanocą; - wie, co to jest rzeżucha; - zna ciasto spożywane na Wielkanoc – babę; - wie, jak należy zachować się przy stole.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - rozumie wyrazy: święconka, pisanka, kraszanka, lukier, rodzynki; - posługuje się określeniami związanymi z Wielkanocą; - wiąże opis słowny z pisankami i wielkanocnymi zwierzątkami; - ćwiczy aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy.
Aktywność matematyczna: - rozumie określenia: małe, większe, największe, mniejsze, najmniejsze; - doskonali liczenie; - posługuje się liczebnikami porządkowymi 1–3; - kończy tworzenie regularnego wzoru.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - tworzy obrazek z gotowych elementów według wzoru; - składa obrazek z części; - tworzy ozdobną kompozycję z gotowych elementów; - lepi z plasteliny ozdobne elementy; - rozwija umiejętność malowania delikatnych przedmiotów; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Wielkanocna wyliczanka; - rozwija poczucie rytmu.
Aktywność ruchowa: - doskonali koordynację ruchową; - wzmacnia siłę mięśni rąk i nóg.
|
+
+ + + + +
+
+ +
+
+
+
+
+ + +
+
+ +
+ +
+ + +
+ +
+ +
|
+
|
Zdrowe przedszkolaki | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - rozwija umiejętność współpracy w zespole; - zna pracę lekarza – czynności, jakie wykonuje, i narzędzia pracy; - wie, jak należy się zachowywać w gabinecie lekarskim; - odzwierciedla w zabawie własne spostrzeżenia i doświadczenia; - w zabawie tematycznej przyjmuje role lekarza, pacjenta, rodzica; - rozumie potrzebę spożywania produktów potrzebnych do zachowania zdrowia.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia; - odczytuje treść obrazka; - rozumie wyrazy: pacjent, stetoskop; - wiąże opis słowny z lekarzem; - rozwija mięśnie narządów mowy na zgłosce mniam; - usprawnia ruchome narządy mowy; - utrwala nawyk oddychania prawidłowym torem oddechowym.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - posługuje się nazwami liczebników głównych i porządkowych; - rozwija umiejętność wyznaczania sumy i różnicy liczb w zadaniach inscenizowanych.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija umiejętność rysowania na różnych kierunkach płaszczyzn; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - rozwija wyobraźnię ruchową przez zabawę przy muzyce; - rozpoznaje muzykę smutną, wesołą; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - odbiera, rozumie i wyraża treści przekazywane przez niewerbalne środki wyrazu: ruch ciała, gest; - umiejętnie porusza się w kole wiązanym; - rozwija koordynację ruchową.
|
+
+ + +
+
+
+
+
+
+ + + + +
+ +
+
+
+ + +
+
+ +
+ +
+ +
|
+ +
|
Wiosenny ogród | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - rozwija umiejętność współpracy w grupie; - wie, jakie prace wykonywane są w ogrodzie wiosną; - zna pracę ogrodnika – czynności, jakie wykonuje, i narzędzia pracy; - poznaje nasiona, z których wyrosną rośliny: ogórki, rzodkiewka, sałata, pomidory; - zna etapy wzrostu rośliny; - zna wygląd i zwyczaje kreta.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - posługuje się określeniami dotyczącymi prac wykonywanych w ogrodzie i nazwami narzędzi ogrodniczych; - rozumie wyraz: nasiona; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - prawidłowo realizuje głoskę z; - ćwiczy narządy artykulacyjne – wargi i język; - utrwala nawyk oddychania prawidłowym torem oddechowym; - wydłuża fazę wydechu.
Aktywność matematyczna: - rozumie określenia: długi, krótki; - dobiera w pary elementy różniące się długością; - rozumie określenia czasowe: na początku, potem, później, na końcu; - układa obrazki zgodnie z chronologią wydarzeń; - używa liczebników głównych i porządkowych w zakresie 1–4; - porównuje liczebności zbiorów; - różnicuje wielkości: mały, większy, największy oraz duży, mniejszy, najmniejszy; - rozumienie określenie nad.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - kształci umiejętność cięcia oraz przyklejania elementów kompozycji; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - kształci zainteresowanie muzyką poważną; - wykonuje improwizację ruchową do utworu P. Czajkowskiego Walc kwiatów; - doskonali koordynację słuchowo-ruchową.
Aktywność ruchowa: - odbiera, rozumie i wyraża treści przekazywane przez niewerbalne środki wyrazu: ruch ciała, gest; - rozwija ogólną sprawność fizyczną. |
+
+ + +
+
+ +
+
+ +
+ +
+
+ +
+
+
+
+ +
+
+
+ + +
+ +
+
+
+
|
+
+ +
+
|
Mieszkam w Polsce | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - zna nazwę miejscowości, w której mieszka; - stara się zapamiętać nazwę swojej ulicy; - rozpoznaje i nazywa charakterystyczne dla swojej miejscowości budynki; - wie, że mieszka w Polsce, jest Polakiem i mówi po polsku; - zna symbole narodowe: godło, flaga.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - posługuje się nazwami pomieszczeń domowych; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne; - rozwija koordynację ruchową w obrębie aparatu artykulacyjnego.
Aktywność matematyczna: - rozumie określenia: niski, wysoki; - rozpoznaje kształty geometryczne i ich układy; - tworzy układ rytmiczny z figur geometrycznych: kwadratów i prostokątów; - doskonali liczenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozpoznaje różne rodzaje domów: dom jednorodzinny, blok; - składa obrazek z części; - tworzy grupową kompozycję z białych i czerwonych materiałów; - zapełnia kolorem powierzchnię ograniczoną linią; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - kształci poczucie rytmu; - rozwija umiejętność gry na instrumentach perkusyjnych: grzechotki, drewienka; - rozwija wyobraźnię dźwiękotwórczą; - kształci zainteresowanie muzyką poważną; - wykonuje improwizację ruchową do utworu E. Griega Poranek.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - doskonali ogólną sprawność ruchową.
|
+
+ + + +
+
+
+
+ + +
+ + + +
+
+ +
+
+ + +
+ +
+ + +
+ +
|
+ +
|
Maj
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Co się dzieje na wiejskim podwórku? | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - pokonuje nieśmiałość przy występach na forum grupy; - rozpoznaje i nazywa zwierzęta wiejskie; - zna ich pomieszczenia oraz ulubiony pokarm; - poznaje produkty, które powstają z mleka; - rozumie znaczenie jedzenia nabiału dla zdrowia.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - rozwija zainteresowanie książką; - rozumie wyrazy: buda, stajnia, obora, kurnik; - posługuje się nazwami zwierząt wiejskich dorosłych i młodych; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - usprawnia mięśnie warg i języka; - wykonuje ćwiczenia pionizujące język.
Aktywność matematyczna: - kształci umiejętność klasyfikowania; - doskonali liczenie; - posługuje się nazwami liczebników porządkowych; - rozwiązuje zadania na dodawanie i odejmowanie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - starannie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę U nas na podwórku; - rozwija spostrzegawczość słuchową – rozpoznaje głosy zwierząt wiejskich; - podejmuje próby śpiewu solo.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - dokładnie wykonuje zadania ruchowe; - wyrabia siłę i wytrzymałość fizyczną.
|
+
+ +
+ + + +
+
+ + + +
+
+ + +
+
+
+ + +
+ +
+
+ + +
|
+ +
|
Wszędzie wiosna
| Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną; - rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące na łące; - pokonuje lęk, uprzedzenia i niechęć do owadów.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - rozumie wyrazy: pszczoła, ul, miód oraz określenie jednakowe; - posługuje się nazwą drzewa owocowego – jabłoń oraz nazwami mieszkańców łąki; - wiąże opis słowny z biedronką, motylem; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - rozumie określenia: obok, na, nad; - doskonali umiejętność przeliczania; - porównuje liczebności zbiorów przez dobieranie elementów w pary; - rozumie określenie tyle samo.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - kształci zainteresowanie dziełami sztuki; - rozwija umiejętność tworzenia własnych kompozycji metodą stemplowania; - umiejętnie posługuje się klejem; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Przyszła wiosna do niedźwiedzia; - kształci poczucie rytmu; - rozwija wyobraźnię dźwiękotwórczą; - rozwija spostrzegawczość słuchową – rozpoznaje dźwięki wydawane przez mieszkańców łąki.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija ogólną sprawność ruchową. |
+
+ +
+ +
+
+ +
+
+ +
+ + + +
+
+ +
+ + + +
+
+ + +
+ +
|
|
Pojazdy | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - zachowuje porządek w najbliższym otoczeniu; - rozumie potrzebę zakładania kasku w czasie jazdy rowerem.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - rozwija zainteresowanie książką; - domyśla się treści obrazka odsłanianego fragmentami; - posługuje się nazwami części rowerowych; - wiąże opis słowny z samochodem; - rozumie wyrazy: lokomotywa, wagony, maszynista; - posługuje się określeniami: zimne, ciepłe, drewniane, metalowe, plastikowe; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne: wargi, język; - dokonuje próby prawidłowej realizacji dźwięków szeregu szumiącego.
Aktywność matematyczna: - rozumie określenia: przed, za, obok, w, dookoła; - grupuje obrazki rowerów na dziecięce i przeznaczone dla osób dorosłych; - grupuje pojazdy na lądowe, wodne i powietrzne; - doskonali liczenie; - tworzy rytmiczny układ według wzoru.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - składa obrazek z części; - rozwija umiejętność modelowania podstawowych kształtów z masy plastycznej; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową; - rozpoznaje i nazywa pojazdy: osobowe, ciężarowe i specjalne; - rozpoznaje i nazywa pojazdy: lądowe, powietrzne, wodne.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Samochody; - doskonali poczucie rytmu; - różnicuje tempo: szybko – wolno; - rozwija spostrzegawczość słuchową – rozpoznaje dźwięki pojazdów.
Aktywność ruchowa: - rozwija sprawność i zwinność; - wzmacnia mięśnie rąk i nóg. |
+
+ + +
+
+ + +
+ + +
+
+
+
+
+
+ +
+ +
+ + + +
+
+ + + +
+ +
|
+
|
Dzień Mamy i Taty | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - wymienia imiona członków własnej rodziny; - dostrzega rolę rodziców w życiu rodziny; - rozumie, jak wiele obowiązków domowych mają rodzice; - odczuwa oraz okazuje przywiązanie i szacunek do rodziców.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - posługuje się określeniami: odkurza, pierze, wierci, stuka / wbija, zmywa; - posługuje się nazwami: ubrań, produktów spożywczych, owoców, warzyw, zabawek; - usprawnia narządy artykulacyjne – wargi i język; - utrwala prawidłowe nawyki oddechowe; - ćwiczy podparcie oddechowe.
Aktywność matematyczna: - ustala położenie obiektów i używa określeń: obok, na, pod, nad, za, przed, w, z przodu, z tyłu, wewnątrz, na zewnątrz; najwyżej, najniżej; - grupuje elementy według rodzajów; - doskonali liczenie w dostępnym zakresie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - umiejętnie posługuje się pędzlem i kredą; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Tralala dla mamy i taty; - wykonuje układ ruchowy do piosenki; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozwija spostrzegawczość słuchową – kojarzy dźwięk z czynnością.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - szybko reaguje na sygnały słuchowe i słowne; - wzmacnia wytrzymałość fizyczną.
|
+
+ + + +
+
+
+ +
+
+
+ +
+ + + +
+ + + +
+ + +
|
+
+ +
|
Czerwiec
| |||
Temat | Przewidywane osiągnięcia dziecka | Poziom umiejętności | |
P | PP | ||
Dzień Dziecka | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - zgodnie współdziała w zespole; - porozumiewa się umiarkowanym głosem; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - pokonuje nieśmiałość przy występach na forum grupy; - zna zwyczaj obchodzenia Dnia Dziecka; - poznaje podstawowe prawa dziecka.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - swobodnie wypowiada się na temat ulubionych zabaw, zajęć, potraw itp. - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne: wargi, język; - wykonuje ćwiczenia podparcia oddechowego.
Aktywność matematyczna: - doskonali liczenie; - rozwiązuje zadania na dodawanie i odejmowanie; - posługuje się nazwami liczebników porządkowych; - porządkuje elementy od najmniejszego do największego (seriacja).
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - wznosi budowle z klocków o różnym sposobie łączenia – poszerza doświadczenia konstrukcyjne; - tworzy kompozycje z gotowych elementów; - umiejętnie posługuje się klejem; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - słucha piosenki Wszystkie dzieci nasze są; - wykonuje układ taneczny do piosenki; - reaguje na zmianę tempa: szybko – wolno; - śpiewa znane piosenki – podejmuje próby śpiewu solowego; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - rozwija ogólną sprawność i zwinność.
|
+
+ + + +
+ +
+
+ +
+
+ +
+
+
+
+ + + + +
+ + + +
+
+ +
|
+
+
|
Lubimy czytać książki | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - rozpoznaje i nazywa emocje: złość, smutek, żal; - rozumie potrzebę dbania o książki; - zna zasady dotyczące korzystania z książek.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - rozwija zainteresowanie książką; - rozumie wyrazy: okładka, kartki, początek, koniec, zakładka; - posługuje się wyrazem: księgarnia; - wymienia tytuły znanych bajek; - dostrzega różnorodną tematykę książek; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne – w szczególności wargi i język; - usprawnia i wzmacnia mięsień okrężny warg; - rozwija wydolność oddechową; - wykonuje ćwiczenia podparcia oddechowego.
Aktywność matematyczna: - przyporządkowuje charakterystyczne elementy do bajkowej postaci, np. Czerwony Kapturek – wilk, koszyczek; - rozwija umiejętność klasyfikowania; - doskonali liczenie; - porównuje liczebności zbiorów – mniej, więcej, tyle samo.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - tworzy kompozycję z gotowych elementów; - tworzy książeczkę z gotowych elementów; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Bajeczki; - rozwija poczucie rytmu; - rozpoznaje dźwięki trójkąta i bębenka.
Aktywność ruchowa: - sprawnie i bezpiecznie porusza się w gromadce; - rozwija ogólną sprawność fizyczną.
|
+
+ + + +
+
+ + +
+ + +
+
+ + +
+ + + + +
+ + +
+ +
|
+
+ + +
|
Nadchodzi lato | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - dostrzega zmiany zachodzące w otoczeniu latem; - zna letnie kwiaty: maki, chabry, rumianki; - na podstawie własnych obserwacji dostrzega zjawisko atmosferyczne charakterystyczne dla lata – słońce mocno grzeje; - zna podstawową zasadę zachowania się w czasie burzy – chowamy się do budynku.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - rozumie wyraz tęcza; - posługuje się nazwami tęczowych kolorów; - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - wykonuje ćwiczenia pionizujące język.
Aktywność matematyczna: - tworzy rytmiczny układ według wzoru; - doskonali liczenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - utrwala znajomość kolorów podstawowych i poznaje kolory pochodne; - tworzy kompozycje z mozaiki geometrycznej; - rysuje na dowolny temat – rozwija pomysłowość i wyobraźnię; - tworzy kompozycję z materiału przyrodniczego na planie koła; - umiejętnie posługuje się kredą; - rysuje koło, linie proste; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna i śpiewa piosenkę Razem z latem; - wykonuje układ ruchowy do piosenki; - doskonali poczucie rytmu; - rozwija spostrzegawczość słuchową.
Aktywność ruchowa: - reaguje na sygnały słowne i słuchowe; - wzmacnia mięśnie rąk i nóg.
|
+
+ + + + +
+
+
+ + + +
+ +
+
+ +
+
+ + + + +
+ + + +
+ +
|
+
|
Wakacje | Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad dotyczących współżycia w grupie; - współpracuje w zespole; - uważnie słucha poleceń N. i dokładnie je wykonuje; - rozpoznaje na obrazkach i nazywa polskie krajobrazy: morze, góry; - wie, jak aktywnie spędzać czas: nad morzem, w górach.
Aktywność językowa: - uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści; - buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie; - wypowiada się na temat treści obrazka; - wiąże opis słowny z treścią obrazka; - posługuje się wyrazami: wędka, piłka, skakanka oraz wyrażeniem materac do pływania; - kojarzy przedmiot z czynnością nim wykonywaną; - rozumie wyrazy: wakacje, ryba, rak, strumyk, głaz, schronisko, pływa, tonie i wyrażenie konik morski. - usprawnia aparat artykulacyjny przez powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych; - prawidłowo realizuje głoskę sz; - wykonuje ćwiczenia fonacyjne; - modeluje natężenie głosu; - usprawnia język; - poszerza wydolność oddechową płuc; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy.
Aktywność matematyczna: - grupuje obiekty w sensowny sposób – te pasują do plaży, a te nie; - doskonali liczenie; - porównuje liczebności zbiorów – posługuje się określeniami: mniej, więcej, o (1, 2) mniej / więcej.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - na podstawie własnych obserwacji dostrzega przedmioty utrzymujące się na powierzchni wody i tonące; - doskonali wyobraźnię przestrzenną; - doskonali umiejętność lepienia z plasteliny; - rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową; - doskonali sprawność manualną; - rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozwija poczucie rytmu; - rozwija umiejętność poruszania się w korowodzie.
Aktywność ruchowa: - ilustruje ruchem treść wiersza; - doskonali umiejętność różnych ustawień; - rozwija ogólną sprawność fizyczną.
|
+
+ +
+
+
+
+ + + +
+
+
+
+ + +
+
+ +
+
+ + + + +
+ + +
+ + +
|
+ + +
|
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki. |
x |